La vertebració d’un país inexistent
Ja fa anys, un dels inspiradors de la dreta espanyola, Ortega y Gasset , va escriure sobre la vertebración d’España.
Ara, cinquanta anys després de la seva mort, els governs moderns i europeus que ha tingut i té el Regne d’Espanya encara s’entesten en vertebrar aquesta entelèquia. Avui, 13 anys després que el 1992 s’estrenés la línia d’alta velocitat Madrid - Sevilla s’inaugura la Madrid – Toledo. Al marge de disquisicions sobre si el Regne d’Espanya només aposta per la modernitat quan es demostra que aquesta ja està superada (vegin-se sistemes i programes educatius, alta velocitat ferroviària...) és interessant veure com el Regne d’Espanya es modernitza ferroviàriament només per aconseguir dues coses:
Primera.- Radialitzar un estat que mai ha estat radial. Fer de Madrid una espècie de pou sense fons per on tot hagi de passar (no només els avions que des de Barcelona volen anar cap al món). Actualment això ja no ho fa ni França. Fer del Regne d’Espanya un estat amb una capital que doni personalitat a tot l’estat, com ja passava als estats del segles XVIII i XIX.
Segona.- Girar-se d’esquenes al món i al progrés. No connectar amb l’estranger, no connectar amb Europa. No anar cap a França des de Catalunya, Aragó o Navarra. Practicar l’autarquia que ja va imposar Franco, girant-se d’esquenes al món per a edificar-se a sobre si mateix per construir-se sobre unes bases inexistents, sobre una entelèquia.
Aquesta nova línia de tren, la Madrid Toledo no és més que la manifestació d’aquesta ànsia de construir un estat de manera artificial i a partir de les premisses que podien guiar als estats europeus els segles XVIII i XIX. Les de l’estat jacobí, radial i sense vida més enllà de la seva pròpia capital cultural, econòmica, social, administrativa i vital.
Aquest nou ramal fa de 20 quilòmetres i és el més curta d’Europa. El Regne d’Espanya cada cop fa riure més en la seva deriva grandiloqüent per afirmar-se i vertebrar-se. Per quan una connexió amb Europa, el món, les noves idees que sembla que encara estiguin per arribar-nos des la civilització que hi ha més enllà?
Ara, cinquanta anys després de la seva mort, els governs moderns i europeus que ha tingut i té el Regne d’Espanya encara s’entesten en vertebrar aquesta entelèquia. Avui, 13 anys després que el 1992 s’estrenés la línia d’alta velocitat Madrid - Sevilla s’inaugura la Madrid – Toledo. Al marge de disquisicions sobre si el Regne d’Espanya només aposta per la modernitat quan es demostra que aquesta ja està superada (vegin-se sistemes i programes educatius, alta velocitat ferroviària...) és interessant veure com el Regne d’Espanya es modernitza ferroviàriament només per aconseguir dues coses:
Primera.- Radialitzar un estat que mai ha estat radial. Fer de Madrid una espècie de pou sense fons per on tot hagi de passar (no només els avions que des de Barcelona volen anar cap al món). Actualment això ja no ho fa ni França. Fer del Regne d’Espanya un estat amb una capital que doni personalitat a tot l’estat, com ja passava als estats del segles XVIII i XIX.
Segona.- Girar-se d’esquenes al món i al progrés. No connectar amb l’estranger, no connectar amb Europa. No anar cap a França des de Catalunya, Aragó o Navarra. Practicar l’autarquia que ja va imposar Franco, girant-se d’esquenes al món per a edificar-se a sobre si mateix per construir-se sobre unes bases inexistents, sobre una entelèquia.
Aquesta nova línia de tren, la Madrid Toledo no és més que la manifestació d’aquesta ànsia de construir un estat de manera artificial i a partir de les premisses que podien guiar als estats europeus els segles XVIII i XIX. Les de l’estat jacobí, radial i sense vida més enllà de la seva pròpia capital cultural, econòmica, social, administrativa i vital.
Aquest nou ramal fa de 20 quilòmetres i és el més curta d’Europa. El Regne d’Espanya cada cop fa riure més en la seva deriva grandiloqüent per afirmar-se i vertebrar-se. Per quan una connexió amb Europa, el món, les noves idees que sembla que encara estiguin per arribar-nos des la civilització que hi ha més enllà?
1 Comments:
What a great site » » »
Publica un comentari a l'entrada
<< Home