divendres, de maig 19, 2006

Sobre l'aprovació de l'estaut (II)

M’ha agradat veure que en Josep Maria Aguirre té una opinió diferent de la meva respecte dels requisits procedimentals per a l’aprovació de l’estatut i que en faci una succinta explicació.

En la part política estic d’acord amb ell, però no en la jurídica.

La
llei orgànica del resiferèndum tal i com la coneixem és el fruit d’un temps, la transició (aquell mercat de Calaf entre demòcrates esporuguits i militars i feixistes deprimits i prenostàlgics). Pel què fa als referèndums pels estatuts d’autonomia aquesta llei requereix l’aprovació de totes les províncies de manera individual amb una de vots afirmatius sobre els vots vàlidament emesos.

Això és així perquè es van conceptuar les comunitats autònomes com a unió de diferents províncies i, per tant, eren aquestes els subjectes que constituïen les comunitats autònomes. Tot sigui dit amb una manca de rigor i de precisió esfereïdors, en tractar-se d’un post que espero que no massa llarg i que no avorreixi més del compte.

És conegut el cas de Almeria, on el referèndum proposat va gaudir de l’aprovació de 8 províncies andaluses, però no d’Almeria. En aquest cas els polítics de torn van córrer a aprovar una excèntrica i aberrant
llei orgànica 13/1980 per la qual es substituïa l’aquiescència de la província d’Almeria pel mandat d’una llei orgànica. Altres casos divertits d’accés a l’autonomia són València i les Canàries, però no vénen a tomb...

Explico això per entendre el context en què s’estableix en el seu moment la necessitat del concurs de totes les províncies de la comunitat autònoma que faci un referèndum per a l’aprovació inicial d’un estatut. En aquest sentit entenc que, políticament, és lògic que, un cop constituïda la comunitat autònoma en qüestió, la reforma de l’estatut no hagi de complir aquests requisits tècnics.

No estic d’acord, però, amb aquesta apreciació des del punt de vista jurídic. M’explico: si l’article 10 de la llei del referèndum diu que la modificació d’un estatut requerirà seguir el procediment que aquest estatut estableixi i, en defecte d’aquest es seguirà el procediment establert a l’article 9 de la mateixa llei del referèndum ens està dient que, en allò no determinant per l’estatut, residualment, de manera subsidiària, seran d’aplicació aquelles prescripcions aplicables a l’aprovació inicial.

La reforma de l’estatut està regulada pels
articles 56 i 57 de l’estatut vigent, el de 1979, el de Sau (el que aviat votarem no serà el de Miravet, serà el de la Moncloa). L’article 56 diu que “La proposta de la reforma requerirà, en tot cas, l'aprovació del Parlament de Catalunya per majoria de dues terceres parts, l'aprovació de les Corts Generals mitjançant Llei Orgànica i, finalment, el referèndum positiu dels electors”.

Personalment, al meu entendre, l’expressió ”referèndum positiu dels electors” no és gens concreta, més encara a sensu contrari de la llei del referèndum, que concreta molt els termes de cada possible referèndum. Per tant em sembla que cal recórrer a aquesta per descobrir el procediment per a refrendar la reforma de l’estatut. I és aquí on, més enllà del què políticament es pugui considerar (estic d’acord amb en Josep Maria Aguirre i els serveis jurídics del Parlament) penso que, a dreta llei, cal l’aprovació a les quatre províncies del principat.

Per descomptat que les Corts Generals poden aprovar un pastitxo jurídic com el d’Almeria, però quedaria estèticament i políticament molt malament.

Per descomptat que l’estatut és interpretable i puc errar-me en la interpretació. Però és que si no ho interpreto així, em queda molt poc clar com s’ha de fer el referèndum. I el referèndum és objecte de llei orgànica, per tant, el què no digui l’estatut, només ho pot dir una llei orgànica, en aquest cas la llei orgànica del referèndum.

Per tant em refermo jurídicament en el què vaig dir ahir, tot i que entenc que políticament pugui ser inadequat. Si als nostres polítics també els sembla inadequat, que aclareixin al nou estatut com s’ha d’aprovar la reforma del propi estatut, que pels articles que hi ha fet, ja no ve d’una línia més... però el què no diguin, no poden pretendre que s’interpreti com li convingui a cadascú en cada moment.

9 Comments:

Blogger Josep M. Aguirre said...

He continuat estudiant el problema de l'àmbit de la consulta en el referèndum i la cosa es complica...

He penjat un nou post sobre el tema amb bibliografia especialitzada http://jmaguirre.blogspot.com/2006/05/quines-majories-es-requereixen-per_19.html

Per cert, gràcies pel comentari en el teu bloc,


Josep M. Aguirre

1:33 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Hola, he estat llegint el que dieu tant en Viu-viu com en JM Aguirre, i tinc una postura intermèdia. L'article 10 de la secció 2ª de la llei orgànica 2/1980 diu:


"El referéndum para la modificación de Estatutos de Autonomía previsto en el artículo ciento cincuenta y dos, dos, de la Constitución requerirá previamente el cumplimiento de los trámites de reforma establecidos en ellos o, en su defecto, de los que fueran precisos para su aprobación, debiendo ser convocado en el plazo de seis meses desde el cumplimiento de los mismos".

Per tant si l'Estatut que tenim inclou un procediment de reforma hem de seguir aquest, sinó hem d'utilitzar el mateix que en la seva aprovació. A l'estatut diu:

"La proposta de la reforma requerirà, en tot cas, l'aprovació del Parlament de Catalunya per majoria de dues terceres parts, l'aprovació de les Corts Generals mitjançant Llei Orgànica i, finalment, el referèndum positiu dels electors".

És això suficient? També penso que quan parla de "referèndum positiu dels electors" no és clar del tot perquè no explica de quin
cos electoral es tracta (mentre que sí que es fa a la llei 2/1980), ara bé, és suficient això per a atrendre's al que diu la llei 2/1980 quan parla de "o en su defecto", entenent que l'estatut no concreta aquest punt del tràmit de reforma? Aquest és el meu dubte.


Tot depèn de la interpretació que es faci suposo.

2:06 p. m.  
Blogger RTM said...

Gràcies Josep Maria i estatut pels vostres comentaris.

Josep Maria, ja 'he deixat un comentari al respecte al teu bloc. Celebro aquest debat, és interessant i em fa reviure el meu plaer pèl dret constitucional. Celebro més encara l'exercici de cercar i compartir retalls doctrinals al respecte.

Pel què fa a l'estatut(el comentarista batejat com a estatut), a mi em resulta senzill: si la LO 2/80 és d'aplicació subsidiària o residual (que ja sé que no vol dir el mateix), pel què no quedi clar a l'estatut caldrà seguir la LO 2/80 i, d'acord amb els articles 5 (gràcies Josep Maria per refrescar-lo), 9 i 10 em sembla clar que el cos electoral és el dels ciutadans de Catalunya dividits en províncies i que cal l'aquiescència de la majoria de vots vàlidament emesos: parlant en plata: més vots sí que vots nos i blancs sumats a totes i cadascuna de les províncies.

Probablement el quid estigui en distingir entre subsidiari i residual... és a dir, si la LO és d'aplicació complementària o alternativa. Jo crec que és complementària, no alternativa. Assumeixo que això és força discutible...

Tot i això, sempre ens quedaria l'article 5 de la LO 2/80...

Pfff tot plegat donaria per un article llarguet...

S'accepten més rèpliques ;)

2:21 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Des del punt de vista jurídic, com l'Estatut NO DISPOSA RES en aquest sentit, sóc del teu parer. Sí, cal que les quatre províncies del principat aprovin l'estafatut perquè pugui rutllar endevant (i per tant, molt probablement girona i lleida siguin territoris clau).

No en va ERC inicia campanya a Lleida i la clou a Girona, mentre que en terres gironines s'estrenarà Zetapé per vendre'ns la moto.

Però també crec que el sistema jurídic espanyol acabarà fent una cacicada de les típiques i ens l'encolomaran (en l'hipotètic cas que el "sí" guanyés en general)


SALUT

2:47 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Cito Telenoticies.com

""El PSC va demanar a José Luis Rodríguez Zapatero que participés en la campanya a favor del "sí" del nou Estatut a Catalunya en fins a quatre actes per intentar assegurar la victòria a favor del text en cada una de les províncies catalanes, tal com requereix la llei orgànica del referèndum.""

http://www.telenoticies.cat/pnoticies/notItem.jsp?item=noticia&idint=124497

3:27 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Doncs a mi m'ha semblat sentir al Telenotícies migdia que deien que havia de sortir el sí en el conjunt de Catalunya i no en cada província per separat. Però potser ho he sentit malament.

Salut!

4:19 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Jo no hi entenc i suposo que haureu llegit el Decret, però per si un cas copio l'article 5:

Article 5

Normativa aplicable

El referèndum convocat mitjançant aquest Decret es regirà per la Llei orgànica 2/1980, de 18 de gener, sobre regulació de les diferents modalitats de referèndum i les seves modificacions; per la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general i les seves modificacions; per la resta de normativa electoral vigent i per les disposicions legals que es dictin per a la realització d'aquest referèndum.

4:32 p. m.  
Blogger Josep M. Aguirre said...

És ben cert que l'article 5 del Decret 170/2006, de 18 de maig, pel qual se sotmet a referèndum el projecte de reforma de l’Estatut d’autonomia
de Catalunya afirma que aquest es regirà per la Llei orgànica 2/1980, de 18 de gener, sobre regulació de les diferents modalitats de referèndum, sense fer cap referència als articles 56 i 57 de l'Estatut del 1979 i no és menys cert queel PSC-PSOE reconeix que el "Sí" ha de guanyar a les quatre demarcacions perquè s'aprovi l'estatut de la moncloa

Tot plegat es planteja força interessant...


Josep M. Aguirre
http://jmaguirre.blogspot.com

4:58 p. m.  
Blogger RTM said...

Gràcies Franki, Isaac i Josep Maria!! Crec que al final ens hem acabat aclarint tots!!

5:52 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home