divendres, de setembre 22, 2006

ERC (25).- Partit consolidat i amb camp per a créixer

Posts previs:
Porra pre-posts
PSC (37).- Renunciar a tot per principis, lleialtat i sortir a la fotografia

Fins fa uns dies totes les enquestes i totes les persones vaticinaves un futur negatiu per a ERC. La porra que jo vaig fer com a pòrtic d'aquesta sèrie de posts era una porra que vaig fer amb un grup d'amics abans dels racòmetres i de les enquestes d’El Periódico. De fet aquestes enquestes encara retallen els resultats d’ERC respecte de les actes de dipuatts que actualment ostenta ERC, però força menys que el què deien lesfonts pretesament ben informades.

Jo, en canvi, creia i crec que no, que ERC no baixarà (xarxa de blocs convergents no m’ho tingueu present...), inclús que potser pujarà. Els motius? Aquí en van alguns:

1.- Després de les darreres eleccions al Parlament i al Congrés ERC ja no és un partit petit. Ja no és aquell partit que calia votar carregat de consciència i militància i que de manera conscient i militant se li exigien responsabilitats i una actitud tant heroica o més que la del propi votant. Votar ERC és una opció més al mercat, probablement més carregada d’ideologia que d’altres, però una opció més.


2.- La frontera electoral amb CiU és cada cop més definida. Els transvassaments de votants entre aquestes opcions són cada cop menors. De fet la darrera enquesta del CIS ho indicava amb un claredat espectacular. Els electors de CiU menyspreen ERC i els d’ERC a CiU. No crec, doncs, que gaires vots puguin anar d’un a altre partit. Aquest aclariment de la frontera electoral entre ambdós partits va produir-se a les generals de 2004 quan ERC ja havia optat pel Maragall enlloc de Mas.

3.- La mateix enquesta del CIS denota una cosa que els estrategs de PSC-PSOE i CiU potser esperaven que passés més tard. Esperaven que el bluff de l’estatut durés més i més. Però
aquesta enquesta ja denota que la majoria de catalans creu que “l’estatut ha quedat molt retallat i no satisfà les aspiracions de Catalunya” i que “aquest estatut no solucionarà els problemes de finançament de la Generalitat de Catalunya”. No crec, per tant, que la ciutadania comparteixi el no a l’estatut que va fer ERC, però sembla que ja ha entès el perquè i que comparteix el perquè. Pot no compartir l’exteriorització del descontentament, però sí el fons. I en tot debat polític, el més important és guanyar el combat ideològic, perquè aquest és el que assegura la victòria electoral en el mig i llarg termini.



4-. Personalment crec, i ja ho he manifestat algun cop, que ERC pot vendre una bona obra de govern. L’ha de saber explicar i contextualitzar i ha de saber explicar que tot allò que ara intenten vendre els consellers del Pozo (sisena hora, pacte nacional per l’educació...), Figueras (subsidis, llei de la infància...), Castells (pla territorial sectorial dels equipaments comercials...), Sabaté (millora de finançament dels ajuntaments catalans) entre d’altres és obra d’ERC, encara que els fessin fora del govern.

5.- Després de mesos de decaïment de la moral republicana, d’ençà l’expulsió del Govern, em fa l’efecte que aquest està remuntant. I no hi ha arma més potent que la il·lusió i la capacitat d’engrescar

Per això crec que ERC pujarà, ja sigui fins els 24 diputats, 25 o... ves a saber...

13 Comments:

Anonymous Anònim said...

No entenc com pots afirmar que els electors d'ERC i CiU es menypreen i no veure-ho com un problema pel país. Què t'importa a tú? Catalunya o ERC? No entenc aquestes actituds... A més, jo (i t'asseguro que no sóc l'únic)tindria un greu problema de doble personalitat, ja que m'hauria d'autoodiar per ser elector d'ERC i de CiU. Marededéu senyor!

4:41 p. m.  
Blogger RTM said...

Josep,

Abans de res, gràcies pel teu comentari.

Quan parlo de menyspreuno parlo de menyspreu entre persones sinó entre blocs. Crec que abans, entre els simpatitzants d'ERC i de CiU podia haver-hi, en termes generals, simpaties, fluctuacions... una certa viscositat, una frontera poc definida i, en canvi, a partir del pacte de CiU amb el PP i subsegüent menyspreu a ERC i el pacte tripartit deixant CiU fora del Govern, s'ha clarificat molt. Aquesta frontera entre blocs ha quedat més definida.

Això no obsta que pugui haver-hi gent, com tu, que segueixi sent capaç de comprendre ambdues forces polítiques i recolzar-les depenent del moment. No crec que es tracti de doble personalitat o de cap problema psíquic. Ni molt menys!!! Com tu en conec més, però la majoria de gent que conec que era propera a CiU o a ERC ha enconat, radicalitzat la seva postura.

De fet em preocupa que CiU i ERC no es sàpiguen entendre, com a mínim, en temes de país com, per exemple, l'estatut i actuin mérs mirant la premsa que mirant pel bé comú. No ho dubtis, més que ERC, CiU o qualsevol altre partit, m'estimo el meu país.

6:37 p. m.  
Blogger Marc Arza said...

A molts votants d'ERC a les darreres eleccions se'ns fa dificil premiar l'amateurisme polític del partit aquests últims dos anys.

A l'hora de definir la separació cada cop més marcada entre ERC i CiU confons les actituds de militants/simpatitzants i votants. Pel que fa a aquests últims els trasvassaments de vot potencials continuen essent enormes.

ERC baixarà dos o tres diputats, i un parell més si Montilla es consolida a les enquestes.

Salut,
Marc
www.catalunyafastforward.blogspot.com

11:10 a. m.  
Blogger Marc Arza said...

A molts votants d'ERC a les darreres eleccions se'ns fa dificil premiar l'amateurisme polític del partit aquests últims dos anys.

A l'hora de definir la separació cada cop més marcada entre ERC i CiU confons les actituds de militants/simpatitzants i votants. Pel que fa a aquests últims els trasvassaments de vot potencials continuen essent enormes.

ERC baixarà dos o tres diputats, i un parell més si Montilla es consolida a les enquestes.

Salut,
Marc
www.catalunyafastforward.blogspot.com

11:10 a. m.  
Blogger Marc Arza said...

A molts votants d'ERC a les darreres eleccions se'ns fa dificil premiar l'amateurisme polític del partit aquests últims dos anys.

A l'hora de definir la separació cada cop més marcada entre ERC i CiU confons les actituds de militants/simpatitzants i votants. Pel que fa a aquests últims els trasvassaments de vot potencials continuen essent enormes.

ERC baixarà dos o tres diputats, i un parell més si Montilla es consolida a les enquestes.

Salut,
Marc
www.catalunyafastforward.blogspot.com

11:10 a. m.  
Blogger Marc Arza said...

A molts votants d'ERC a les darreres eleccions se'ns fa dificil premiar l'amateurisme polític del partit aquests últims dos anys.

A l'hora de definir la separació cada cop més marcada entre ERC i CiU confons les actituds de militants/simpatitzants i votants. Pel que fa a aquests últims els trasvassaments de vot potencials continuen essent enormes.

ERC baixarà dos o tres diputats, i un parell més si Montilla es consolida a les enquestes.

Salut,
Marc
www.catalunyafastforward.blogspot.com

11:10 a. m.  
Blogger Jaume P said...

Hem falta trobar algún polític que pensi en Catalunya abans que en la seva cadira o carrera entre els dos blocs que opten a gobernar (Montilla o Mas). En els dos trobo una actitut sumisa devant Zp en temes com El Prat o les inversions en finançament, i on estan les balances fiscals complertes? anirem mirant balances fiscals parcials en lloc del total, ens poden donar tot en inversions pero treurens el fons de suficiencia amb resultat 0 guany. Si Mas posa el crit al cel reconeix que l'Estatut pactat es fluix i Monteisla no pot desgastar Zp, on quedan els interessos de Cataluyna?

3:17 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Estic d'acord amb tu. Penso que ERC remunta i remuntarà. I pel que fa al menyspreu entre CiU i ERC t'entenc perfectament. Si vols creure'm, a mi se'm faria molt i molt difícil triar entre CiU i PSC a l'hora de fer govern. No sabria quin triar, els dos em provoquen gratera per parts iguals.

10:46 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Doncs jo vaig votar ERC fa tres anys, no vaig votar a les eleccions espanyoles i al referèndum vaig votar Sí (sense cap entusiasme, tot sigui dit).

No és que en Mas sigui Sant de la meva devoció, però no voldria que sortís un tripartit amb algú com el Montilla de President. Digueu-me llepafils, però no podria suportar un President que parla tan malament la nostra llengua i que no té cap sensibilitat nacional. Em continua agradant en Carod (però no m'agrada gens en Puigcercós); ara bé, el risc que Carod desaparegui de l'escena política i que acabem amb un binomi Montilla-Puigcercós em fa decantar per votar per CiU i desitjar que ERC es vegi abocada a pactar amb el Mas (sempre esperant que el tripartit no sumi).

Joan Casas (Sabadell)

5:13 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Tothom creu que ERC ho ha fet tan malament tot i que per això anirà cap enrera com els crancs?

Pot prendre's com a exemple de la campanejada davallada d'ERC el resultat del referèndum?

Al meu parer (i no cal dir, desig), tant pel seu encert en el govern com en el referèndum (recordem el 50% d'abstenció) els resultats potser els veurem ara.

CiU i ICV no pujaran pas tant com alguns diuen (i volen), el PS i el PP baixaran més del que alguns diuen (i volen), i ERC no només no baixarà sinó que pujarà (molt més d'allò que alguns no volen).

Visca la terra i mori el mal govern!!!!

11:55 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Coincideixo amb les opinions del Marc Alza quan afirma que ERC baixarà entre 3 i 4 diputats respecte els resultats obtinguts el 2003.

Salut.

1:30 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Jo penso que Esquerra pujarà un mínim de 3 diputats. Crec que com més pisos i cotxes ens regali en Mas,més votants seus s'abstendran.
A mi m'agrada Carod. Però si ERC ha d'estar al Govern,millor que sigui amb un gris com Montilla,amb un PSC desinflat, i preparar el camí per fer d'ERC el primer partit d'esquerres de Catalunya.
Només l'intent,val la pena.
Potser al 2010, entre un desconegut de CiU (si Mas no governa ara,plegarà),en Puigcercós i en Montilla....no creieu que ERC pot tenir majoria? I al 2014, el referèndum senyors. Veurem i viurem el referèndum d'Autodeterminació.

11:02 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Ni en Salvador Grifell ni en Marc poden dir-nos una estratègia sobiranista. Simplement,perquè CiU com a coalició o partit politic no és sobiranista. Per ser-ho,és molt fàcil,s'ha de dir.I mai ho han dit i mai ho diran.

11:04 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home